Judas 1:1-11
Inleiding: Wie schreef de brief?- Judas, dienstknecht van Christus en broer van Jakobus.
- 4 Judassen: Judas Iskariot, Judas de broeder van Jakobus (Lukas 6:16), Judas de broer van Christus (Markus 6:3), Judas de Galileeër (Handelingen 5:37)
- Wie van de 4? Niet Judas Iskariot, pleegde zelfmoord. Niet Judas de Galileeër, was een afgodendienaar en stierf. Judas de broer van Jakobus was een apostel, uit Judas 1:17kunnen we opmaken dat de schrijver zichzelf niet als apostel zag. Dan blijft Judas, de halfbroer van Christus over.
Markus 6:3 “Is Dit niet de timmerman, de Zoon van Maria en de Broer van Jakobus en Joses en van Judas en Simon? En zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij namen aanstoot aan Hem.”
- Hoe was Jezus als oudere broer?
- Judas, net als zijn broers, geloofde Jezus niet (Johannes 7:5). Geloofden niet dat Hij de beloofde Messias van God was.
- Handelingen 1:14 Jezus’ broers bidden met discipelen in bovenkamer. Jezus verscheen aan Jakobus (1 Korinthe 15:7)
- Jezus had ongelovige familie.
- Handelingen 1:14 Jezus’ broers bidden met discipelen in bovenkamer. Jezus verscheen aan Jakobus (1 Korinthe 15:7)
- Dat weten we niet. Er is geen indicatie vanuit de brief, ook niet vanuit buiten Bijbelse geschriften of tradities.
- Geschat wordt ergens tussen 65 en 80 A.D. Wat we wel kunnen zeggen is dat deze brief na 2 Petrus is geschreven. Hoe? Er zitten veel overeenkomsten in de brieven, maar het grote verschil is dit: in 2 Petrus wordt er gesproken over valse leraren die de kerk nog binnen moeten komen (2 Petrus 2:1), terwijl Judas spreekt over valse leraren die de kerk al binnen zijn gekomen (Judas 1:4).
- Niet aan een specifieke gemeente (zoals 1 Korinthe), niet aan een specifiek persoon (1 en 2 Timotheüs). Dit is een algemene brief, aan alle kerken. Kerken uit de tijd dat Judas leefde, maar, net zoals het hele Woord, relevant voor de kerk van vandaag de dag.
- Elke brief in de Bijbel heeft een hoofdthema. Elke brief is met een reden geschreven. Judas schreef met een heel belangrijk doel:
- Dienstknecht van Christus en broer van Jakobus.
- Hij wrijft er niet in dat hij de jongere broer van Jezus was, hij beroemt zich niet op de naam van zijn halfbroer. Hij ziet zichzelf op een juiste manier, als een dienstknecht, een doulos, een slaaf van Jezus.
- Zelfbeeld is een ding tegenwoordig, mensen horen tegenwoordig dat ze niet genoeg van zichzelf houden, dat ze zichzelf belangrijker moeten vinden, etc. De omschrijving van doulos, slaaf, die Judas gebruikt, is er een van je meester belangrijker vinden dan jezelf. Slaven waren het bezit van hun meester en deden de wil van hun meester. Judas heeft een juist zelfbeeld doordat hij een juist beeld heeft van Jezus. God plaatst alle dingen in het juiste perspectief.
- Hij wrijft er niet in dat hij de jongere broer van Jezus was, hij beroemt zich niet op de naam van zijn halfbroer. Hij ziet zichzelf op een juiste manier, als een dienstknecht, een doulos, een slaaf van Jezus.
- De geroepenen, die door God zijn geheiligd en door Jezus worden bewaard.
- De geroepenen: de door God uitgenodigden, uitgenodigd om gered te worden. Judas gaat er hierbij vanuit dat de mensen tot wie hij spreekt de uitnodiging ook hebben aangenomen.
- Redding begint altijd bij God. God de Vader moet ons naar Zichzelf toetrekken (Johannes 6:44), anders kunnen we niet gered worden. God hield eerst van ons, daardoor houden wij van Hem (1 Johannes 4:19).
- We zijn geheiligd als geroepenen. Dat is een definitief statement, het is een feit. God heeft ons geheiligd door het bloed van Jezus. Hij roept iedereen, men moet Zijn offer aannemen en dan ben je geheiligd.
- Geheiligd betekent apart gezet voor een doel, voor Gods doel. Het doel van de mens is dat we God eren, God groot maken (Jesaja 43:7).
- De geroepenen: de door God uitgenodigden, uitgenodigd om gered te worden. Judas gaat er hierbij vanuit dat de mensen tot wie hij spreekt de uitnodiging ook hebben aangenomen.
- We worden bewaard als geroepenen en geheiligden. In dit leven komt er veel op ons af, dan is het geweldig om zekerheid van redding te hebben. De Bijbel leert dat de christen zekerheid van redding kan hebben, hoort te hebben. Die krijgen we van, in en door Jezus Christus.
- Romeinen 8, wie kan ons scheiden van God. Johannes 10, niemand kan de mijnen uit mijn hand rukken. Efeze 4, verzegeld tot de dag van verlossing.
- Elke dag meer van God barmhartigheid.
- Vrede over de redding die we gekregen hebben.
- Agape liefde van God, onvoorwaardelijke liefde.
- Er is bij God altijd meer. Altijd meer van Zijn gaven, altijd meer van Wie Hij is. Het zal nooit ophouden. Vraag jij Hem wel eens om meer? Of denk je dat wat je nu hebt genoeg is?
- 2 Petrus 1:21 leert dat de Heilige Geest de mensen gedreven heeft, bewogen heeft om het Woord van God te schrijven. Dus de Bijbel is in de letterlijke zin geschreven door mensen, zij hadden de pen vast, de Heilige Geest is de inspirator van de Bijbel.
- Het geloof waar Judas het over heeft is het meer dan waard om voor te strijden. Waarom? Omdat dit reddend geloof is. Geloof waardoor mensen de eeuwige dood, eeuwig gescheiden zijn van God kunnen ontlopen. Dit geloof vergeeft alle zonden, reinigt de mens van alle zonden, zodat we de eeuwigheid bij God kunnen doorbrengen. Dit geloof redt.
- Paulus had het over dit geloof toen hij zei “Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden” (Handelingen 16:31).
- Dit is wat het waard is om voor te strijden. Dit is waar miljoenen mensen door de eeuwen heen voor gestorven zijn, dit geloof. Dit is waar op 1 na, alle apostelen voor gestorven zijn, het verkondigen van dit geloof. Dit is waar de kerk, anno 2017, voor hoort te strijden.
- Vergeet niet, de kerk is altijd 1 generatie verwijderd van uitsterven. God heeft geen kleinkinderen, alleen kinderen. Het is dus onze taak om mensen over God te vertellen, Zijn Evangelie, zodat er meer kinderen in Gods huis komen wonen.
- De verantwoordelijkheid om te strijden ligt bij de kerk, niet bij een aantal specifieke personen. De Bijbel maakt elke christen verantwoordelijk voor het strijden voor het geloof.
- Het woord voor strijden dat gebruikt wordt, staat in de oneindige vorm geschreven. Dat betekent dat dit een niet eindigende activiteit is, dus christenen zullen hun hele leven dit moeten doen.
- Opstaan voor de waarheid van het Woord. Als dingen binnen de kerk gebeuren, als christenen vragen aan je voorleggen die niet overeenkomen met Gods Woord, wijs ze op Gods Woord. Wijs ze op dat wat het Woord zegt.
- Sta op voor de Bijbelse standpunten, ook als dat je wereldse tegenstand oplevert. Sta op voor het Bijbelse huwelijk tussen man en vrouw, sta op voor de Bijbelse omgang tussen ouders en kind, sta op voor de positie van de man en de vrouw.
- Belangrijkste: wees zelf trouw aan het Woord. Lees je Bijbel, bid elke dag.
- Bid voor je gaat lezen, dat God je zal veranderen naar Zijn wil. Bid dat God je een levende getuige zal maken van Zijn Woord en wil. Dat is de beste manier om aan de wereld te laten zien wat de waarde van het Woord is. De Bijbel duidelijk als maatstaf voor je eigen leven gebruiken.
- Het woord eenmaal, betekent 1x voor allen. Het geloof, het Evangelie, het goede nieuws dat Jezus de Zoon van God is, dat Hij voor de zonde van de mensheid gestorven is en dat Hij uit de dood is opgestaan. Dat nieuws blijft gelijk.
- Er wordt niks toegevoegd aan het Woord, er wordt niks van het Woord afgehaald. Geen deuterocanonieke boeken van de paus, geen boeken van Mohammed, geen Mormoonse of Jehova’s getuige overleveringen. Het Woord van God, alleen dat.
- Het zijn mensen die binnensluipen. Ze hebben geen stempel op hun voorhoofd met de tekst “valse leraar” erop. Dit zijn mensen die stilletjes binnenkomen, maar door de tijd heen steeds meer gaan zeggen. Ze zullen meer en meer leidersposities in willen nemen en t.z.t. zal hun echte agenda naar voren komen, namelijk andere dingen verkondigen dan Gods Woord.
- Ze zijn door God al veroordeeld, deze goddelozen. Ze hebben Gods oordeel op hun wachten.
- Goddeloos = verstoken van/geen ontzag voor God.
- Dat is het uiteindelijke probleem, geen ontzag voor God. Als je ontzag hebt voor God zal je niet de dingen doen, de dingen verkondigen die zij doen.
- Gods genade wordt losbandigheid.
- Gods genade wordt gebruikt als een excuus om te zondigen, want God vergeeft toch wel. Gods genade is oneindig, Gods liefde is oneindig, dus het komt wel goed.
- In Johannes 1:16 staat dat we van Gods genade op genade Genade is iets wel krijgen dat je niet verdient. Gods genade begint bij de redding die Hij ons geeft. De fantastische zegen dat we onze zonden in kunnen ruilen voor de redding die God aanbiedt. De zegen dat we van de dood naar het leven gezet worden. Dat is allemaal Gods genade.
- Maar Gods genade stopt daar niet. Gods genade is ook dat wat ons aanzet tot een heilig leven. Gods genade is dat wat ons de kracht geeft om te strijden tegen de zonde. Gods genade is dat wat ons weer rechtop zet wanneer we vallen, wanneer we zondigen, en zegt: Ok, je bent vergeven, in Mijn genade, ga nu verder en zondig niet meer. Dat is Gods genade op genade.
- Die genade op genade staat niet toe dat je blijft zondigen onder het motto van: God is toch wel genadig. Genade zet ons juist ook aan om heilig te leven, naar Gods standaard, op Gods manier.
- Jezus Christus wordt verloochend
- Deze mensen doen afbreuk aan de autoriteit van Jezus
- Deze mensen doen afbreuk aan het werk van Jezus
- Deze mensen doen afbreuk aan Wie Jezus is
- Deze mensen doen afbreuk aan alles waar Jezus voor staat
- Steeds meer kerken staan niet meer op en voor de waarheid, steeds meer kerken gebruiken Gods genade als een soort “mantel der liefde”. Steeds meer kerken wijzen Jezus af als de enige Weg, de enige Waarheid en het enige Leven.
- Judas, geïnspireerd door de Heilige Geest, waarschuwt ons voor deze mensen. Het is de taak van de kerk, van de gemeente, van elke gelovige, om hier tegen te strijden. Waarom? Omdat deze leer, deze mensen een vernietigend effect hebben op de kerk en op gelovigen.
- v5 Israël in Numeri 13-14
- Leerpunt? Een kleine groep zegt dat God niet te vertrouwen is, dat Zijn Woord niet klopt en het hele volk luistert. Waar luister jij naar? Gods Woord of naar mensen?
- v6 De engelen na de zondeval
- Leerpunt? De engelen waren niet tevreden met de plek die God ze in al Zijn wijsheid gegeven had, ze vonden dat zij het beter wisten.
- v7 Sodom en Gomorra in Genesis 19
- Leerpunt? De valse leraren zeggen dat wanneer je eigen lust, je eigen verlangens in conflict zijn met wat God zegt, dat je dan moet kiezen voor je eigen verlangens. Ook hier wordt er getornd aan de autoriteit van Gods Woord.
- Ze bezoedelen hun lichamen
- Deze valse leraren stellen hun eigen ervaring, hun eigen verlangen, hun eigen vlees boven Gods Woord. Alles wat zij willen doen is goed, want het is hun geopenbaard.
- Ze verwerpen het gezag
- Wat er hier gebeurt is dat het gezag van deze mensen boven het gezag van God geplaatst wordt. Hun woorden, hun karakter, hun daden zijn beter dan de rest. Hun woorden staan boven die van God, waarmee ze hun autoriteit boven die van God willen plaatsen. Dat is een groot gevaar en een grove fout.
- Ze lasteren al wat eer toekomt (v8-11)
- Michaël is veel machtiger dan satan (dat zien we in Openbaring)
- Michaël had een door God gegeven autoriteit en opdracht
- Heel verleidelijk om dan in discussie te gaan met satan en lelijke dingen te zeggen. Heel verleidelijk om satan te lasteren, slecht spreken over.
- Michaël deed 1 ding, hij liet het oordeel aan God over.
- Christenen hebben vandaag de dag om “satan te binden”, “satan aan te pakken”, “satan dit” en “satan dat”. Michaël, als machtigste engel van allemaal had satan makkelijk een lesje kunnen leren, maar hij laat het oordeel aan God. Dit in tegenstelling tot de valse leraren.
- De weg van Kaïn
- Kijkend naar wat er met Kaïn gebeurde, is dat heel gevaarlijk. Kaïn werd verbannen, hij ging “weg van het aangezicht van de HEERE” (Genesis 4:16). Jezelf boven God stellen betekent dat je God afwijst, Jezus afwijst en dat je dus op weg bent naar een eeuwigheid gescheiden van God. De Bijbel noemt die plek de hel.
- De dwaling van Bileam
- Bileam werd uiteindelijk gedood door de koningen die hij diende. De weg van geld leidt alleen maar naar de dood. Geld is een goede dienstknecht, maar een wrede meester. Judas leert dat om loon deze valse leraren zich in de dwaling van Bileam storten. Is loon jouw doel, of is God Zelf dat?
- Het tegenspreken als van Korach
- De valse leraren zullen ook door God aangewezen gezag niet accepteren. Ze zullen altijd zelf meer autoriteit willen hebben. Ze zullen altijd het gezag van voorgangers en oudsten willen ondermijnen, want “dat zijn niet de juiste mensen”. Judas geeft ook aan dat deze stap, de laatste stap van rebellie, de stap is die doet omkomen. Het loon voor deze keuze is de dood.